sâmbătă, 22 decembrie 2012

"ANTROPOMORFISM" de M.Eminescu, in cuvinte incrucisate


Hotel TRESOR, Stațiunea montană LEPȘA, jud.Vrancea

Pentru oamenii cu dare de mână, le e bine și în străinătate. Eu însă optez pentru ce e pe măsura mea, de om simplu, și anume ținutul supranumit Mica Elveție, LEPȘA mea cea dragă, cea care m-a vindecat nu numai fizic, dar m-a înviorat și spiritual. Iar hotelul TRESOR, aflat chiar la intrare în Stațiunea Lepșa, imediat după superba Cascadă Putna și în vecinătatea renumitei Păstrăvării, te așteaptă, ne așteaptă oricând în orice zi și lună (pentru că acolo în orice anotimp e un paradis) la telefonul de recepție: 0237.266.950 sau mobilul venerabilului domn Dumitru Șerban: 0769.268.840. Detalii…

                   
 
   Eminescu? Era o frumuseţe! o figură clasică încadrată de nişte plete mari negre: o frunte înaltă şi senină, nişte ochi mari-la aceste ferestre ale sufletului se vedea că cineva este înăuntru;un zămbet blând şi adânc melancolic. Avea aerul unui sfânt coborât dintr-o icoană. ( I. L. Caragiale )
         
         ORIZONTAL : 1) Poezia allegorică, publicată în 1875, se deschide cu portretul personajului, într-o ambianţă specifică neamului găinilor: În... tăinuită ca-n umbroasă zăhăstrie, / Trăia puica cea moţată cu penetul de omăt Statura falnică a cocoşului o tulbură pe găinuşă, copilă cochetă, respectând purtările unei doamne a timpului: Cum ar vrea ea ca să-l aibă de-al juniei ei tovarăş! // Cum se teme ea... ! 2) Destinul cocoşului ales va fi amintit în vremurile de apoi: Mulţămesc vestalei groase ce-mi creă această soartă; / Dumnezei or s-ospăteze... mea când va fi moartă, / Închin viaţa-mi cugetărei ­ un Pitagoras modern! – Erou din mitologia greacă, invocat ca un „june şăgalnic”: Al găinăriei-... , cu privirile-ndrăzneţe, / Petit-crevé blazat, ironic, cu pasiuni titanomahe. 3) Ion Oblemenco – Izolată într-o chilia solitară, puicuţa caută să se apropie de părinţelul Chirilă: Astfel dar fini şi dânsa drumul sorţii pământene: / ... lumânarea vieţii până la un căpiţel ... mult această dulce, amoroasă nerozie. / Al ei suflet se topeşte de-ntunericul molatec. 4)Din finalul parodiei: Am ajuns la deci ­ mă scarpin ­ închid... mea posacă / Şi cu multă plecăciune vi se-nchină /­ Minunescu – Atunci când gelozia o cuprinde pe puică: Cu aripele-ostenite ziua, noaptea stai pe ouă; / Mori de... şi de foame, nici un sâmbure de rouă. 5)Te simţi dusă chiar în ceruri ­ uiţi pe-o clipă lumea-ntreagă, / Dar pe... gelozia sfarmă inima-ţi din pieptVisele înşelătoare de iubire şi plăcere / Vin- să-... înţelepciunea, a naturii-adânci mistere. 6) Din cugetările lui Harun şi vizirul Barmeg: De ­ răspunde cu-ironie unul din amanţii foşti ­/ Inima-mi întreag-a... e ­ dar ce vrei ­ noi suntem proşti, / Simţul îmblă dup-o carne mai tânără şi mai moale – Sentiment penibil de jenă provocat de insuccesul puicii – Celeste! 7) A redescoperi – Cute! 8) Alexandru Odobescu – Uriaşă, cum e contribuţia lui Eminescu la dezvoltarea literaturii române. 9) Spre final, autorul ne invită la meditaţie: Ca să vezi câte iluzii minte inima cea... , / Pe când dońa e-o găină şi seniorul un cucoş – Din dorinţele erotice ale puicii: O-nvăţară ce-i iubirea. Ştie-atât că c-o privire / Galişă poate să prindă pe paşaua ce-şi... 10) Puica cea îndrăgostită pierde gustul de mâncare, scormoleşte, de... -i milăEa învaţă ca să... . Ca marchiza de Châtelet – Abreviaţie pentru PlayStation. 11) Zeu, în mitologia greacă şi romană, invocat în poezia din titlu – Care a suferit lovituri. 12) Despre sultan: Ce-omorî-n duel pe-un... de-o speranţă-atât de mareNu-i cucoş ce nu-i luase tot ce-o puică poate da, / În curând... găine al ei nimb l-întuneca (art.).
 
    
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1
 
2
 
3
 
 
4
 
 
5
 
 
6
 
 
7
 
 
8
 
 
 
9
 
 
10
 
 
 
11
 
12
 
 
VERTICAL: 1) Personaj al poeziei care îşi deplânge trista soartă, căci “Nu-i găină rândunica, rândunoiul nu-i cucoş   Cocoşul către Puică: ­ Vrei să fugi?, suspină dânsul, mă urăşti...  de tare?   2) Din „amoroasă nerozie”: Al ei suflet se topeşte de-ntunericul molatec, / Simte pare c-o pătrunde un piron roş de jeratec, / Ce-o...   ş-o turbează, o-ndeliră ş-o sfâşie    Ah, amorul îi pătrunde prin ureche;-n van bătrâna / O ciupeşte-n cap cu ciudă, vrea s-o ţie de...  ;   3) Ion Barbu    Radio Manele   Sentimentul de dragoste se consumă cu frenezie: Al ei suflet se topeşte de-ntunericul molatec, / Simte pare c-o pătrunde un piron...  de jeratec  – Oana Neacşu.   4) Despre părinţelul Chirilă: Ea vedea în înţeleptul cu-... reverendă / Prototipul cucoşimei, pe-al cucoşilor cucoş  Sală mare de festivităţi.   5) Vrei să fugi?, suspină dânsul, mă urăşti atât de...  ?    Localitate în Danemarca – Institutul Limbii Române.  6) Te urăsc! Surâde...  cu-inocentă şireţie    Orăşel în Somalia. 7) Ada Epistatu – Despre iluzii: ... înşelătoare de iubire şi plăcere .8) Alexandru Odobescu – Luminoase – Barbu Lăutaru. 9) Obiectiv cronicei zilei a găinelor monahe,/ Pe tipic îi face curte ­ Lovelace de la... – Masă mare, îmbelşugată.







  10) Voi, ce-... tot universul în zâmbirea minţii scurte, / Ce cătaţi gândiri de înger -n-ochii mari, cari vă par (fem.) – A se mări. 11) Nu! Pe... preuteasa zeităţii pământene / Lângă focul cel de jertfă, pe altar de cărămidă,/ M-a lipsit de demnitatea de cucoş ­ ca să-mi surâdă... ar vrea ea ca să-l aibă de-al juniei ei tovarăş! // ... se teme ea acuma! – Redus la zero. 12) Academia de Ştiinţe Economice – Lângă focul cel de jertfă, pe... de cărămidă,/ M-a lipsit de demnitatea de cucoş ­ ca să-mi surâdă – Poezia Ce... legeni.
                                                                                                                Dicţionar: CUT, PSN, UGE, ILR, ATO.
Prof. Nicolae Vicolov
 solutia careului
 ALTE CAREURI CU EMINESCU
          


O scriere în versuri, umoristică şi crunt misogină, Antropomorfism, de Mihai Eminescu, a fost făcută, după toate semnele, pentru petrecerea prietenilor de la «Junimea». Nu totdeauna încordată ca spirit, cu trivialităţi ce au putut fi îngăduite în cercul restrâns unde se va fi citit, compunerea este totuşi interesantă ca document psihologic şi pentru elementele de cultură ce cuprinde. Este istoria unei puici moţate, care e pe rând uşuratică, cochetă, matronală, spre a sfârşi în bigoterie: „În poiata tăinuită ca-n umbroasă zăhăstrie / Trăia puica cea moţată cu penetul de omet; / Nu-i cucoş în toat-ograda, ce de-iubire căpiet / S-urmărească insolenter inocenta ei junie // Ce cochetă e copila, cu ce graţie ea îmbla? / Şi ce stele zugrăveşte în nisip cu dulcea-i labă - / O găină virtuoasă, o găină prea de treabă / Cu evlavie ea cată fire de orz şi coji de jimblă. // Dară cine să admire a ei nuri şi tinereţă? / Boul chiar <chior> ce vede numai jumeta din a lui paie? / Ah! în inima-i fecioară simte-o tainică văpaie / Pentru cucurigu! dulce din cântări de dimineaţă. // Pierde gustul de mâncare, scormoleşte, de ţii milă, / În pământ ca să găsească chipul cel dorit într-una, / Sau se primblă visătoare, noaptea căutând în lună / A lui umbră luminoasă - melancolica copilă!”

O bătrână găină cu experienţă dezvăluie tinerei puici mecanica tristă a sexualităţii, folosind din Schopenhauer exemplul hermafroditismului plantelor: „Ah! îi zise mititica, nu priveşti la rândunele, / Cum din cuib scot puii capul, se cutează pe ulucuri / Şi apoi la miezul nopţii îi aud făcând buclucuri / Sărutându-se cu ciocul, drăgăstindu-se-ntre ele. // - Soarte-avem nefericită, îi răspunse atunci bătrâna, / Nu-i găină rândunica, rândunoiul nu-i cucoş. / Necredinţa lor ştiută-i; aspri, răi, tiranicoşi, / Ei trezesc viaţa-n inimi şi apoi o învenină... // Numai flori-s fericite, căci pe aceeaşi trupină / E pistilul feciorelnic şi staminul bărbătesc; / Sub perdele verzi de frunze, se-mpreun şi se iubesc: / Chipul junelui din floare c-odoranta lui virgină.”

Apare acum şi cucoşul: „Cum vorbeau înţelepţeşte ce s-audă şi să vadă, / După gard străin cucoşul se preîmblă-ncet turceşte. / Puice-i trece-ndată pofta de-a vorbi filosofeşte, / Ea ascultă cu iubire cucoşeasca serenadă. // Ah! amorul îi pătrunde prin ureche,-n van bătrâna / O ciupeşte-n cap cu ciudă, vrea s-o ţie de aripă, / Ea se smulge şi aleargă tremurândă într-o clipă, / Pintre gard priveşte dulce l-arătarea lui pagână. // Iar bătrâna cruce-şi face cu-a ei labă şi gândeşte: «Tinereţă, tinereţă!» şi oftând intră-n poiată; / Apărată de-ntuneric ipocrita cea şireată / Pe un pui novrâsnic încă alterată-l pricăjeşte. // Unde este învăţatul cu talent fonognomonic / Să compuie un compendiu despre blândele impresii, / Ce un sunet numa-l naşte în simţirile miresii, / Cum un cucurigu poate fi adânc, duios, demonic? // Ce simţiri eroici, mândre reprezintă cucurigul, / Cât curagi - ce osebire de-al găinei cotcodac, / Ce frumos îi şade creasta ca un roşu comanac. / De dorinţă se-nfierbântă, de amor o trece frigul.”

Ameţită de pasiune, puicuţa întreabă, după «un paa angelic», pe claponul Chirilă de nu-i văr cu cucoşul. Acesta, invocând pe Apollo, tăgăduieşte cucernic: „- Nu! pe mine preoteasa zeităţii pământene / Lângă focul cel de jertfă, pe altar de cărămidă / M-a lipsit de demnitatea de cucoş - ca să-mi surâdă / În a mea lipsă de patimi a lui Plato fenomene. / Cu privirea mea cea castă, de-nteres nenfluinţată, / Văd în lume şi în lucruri numai sâmburul ş-ideea, // Prototipul văd în toate, şi cu-a geniului scânteie / Văd cucoşul lui Mohamet cu-arătare luminată. // În sublime revelaţii a misterului etern, / Mulţămesc vestalei groase ce-mi crea această soartă: / Dumnezei or s-ospăteze umbra mea când va fi moartă, / Închin viaţa-mi cugetării - un Pitagoras modern!”

Chirilă reintră ascetic în chilie, iar puicuţa rămâne nedumerită asupra lipsurilor lui fiziologice. Cocoşul din curtea vecină se pregăteşte să sară gardul. Sybilla care are în grije «al vestalelor palat», adică slujnica, îl goneşte «cu a maturei magie», lăsând pe puică întristată de toate «suferinţele lui Werther». Noaptea, însă, ea sare gardul de pe o căpiţă şi află cu ajutorul cocoşului taina dragostei: „Ceru-ntinde sus senina-i pânzărie de azur, / Ce cusută e cu stele tremurând de-aurul lor grele... / Ţine mult această dulce, dureroasă nerozie, /Al ei suflet se topeşte de-ntunericul molatec... // Ochişorii şi-i închise, ca topită stă acum / Şi cu vocea ei muiată pipăieşte nenţeles. / El o mângâie, o-ncredinţă că de cer a fost trimes / Şi menit ca s-o iubească şi să-i joace dulcea glumă. // - Tu! ea zise, ce frumos eşti, rege-al lumei de găine. / Eu te iert; amoru-ţi dulce ca şi miros de garofă. / Şi ca-n vechile tragedii el răspunde-n antistrofă: / - Tu eşti Venus în poiată, ochii tăi cereşti lumine.”

Cu aceasta s-a încheiat partea întâi a istoriei puicuţei. De aci încolo ea devine o Venera şi se lasă înconjurată spre gelozia cocoşului-sultan, de cicisbei, de unde luptă şi moarte: „Dar curând al ei caracter şi simţirea ei naivă / Se schimbă-n cochetărie. Cucoşeii cei mai tineri / Împlu curtea strălucită a moţatei noastre Vineri / Şi la glasul lor subţire ea s-arată milostivă. // Al găinăriei-Adonis, cu privirile-ndrăzneţe, / Petit-creve blazat, ironic, cu pasiuni titanomahe, / Obiect cronicei zilei a găinelor monahe. / Pe tipic îi face curte - Lovelace de la coteţe. // Cu plăcere ea admite curtea junelui şăgalnic. / Orice obrăznicie, rugă, ea îi trece cu vedere, / Ca-n sultanul vechi să-excite gelozie şi durere - / Vai! de unde poate crede un sfârşit atât de jalnic! // Căci sultanul, care-o crede cum că e necredincioasă / Tânărului Cicisbeo el acum cătă pricină. / Cu curagi el se ridică, creasta-i roşă se-nvenină / Şi lugubru el îi zice: - Fugi, sau mori tu, ticăloase! // Făt-frumos gâtu-şi îndoaie îndărăt şi îi răspunde: / - Nu m-atinge-a ta insultă, tu de-origine plebeu - / Diferenţa prea e mare, cine eşti? şi cine-s eu? / Eu petrec şi eu fac curte cui voiesc şi orişiunde. // - Te-oi sili să lupţi cu mine! iritat strigă sultanul, / Îşi zburli penele-n ceafă şi cu furie s-aruncă, / Luptă crunt, pe când deoparte sta nefericita pruncă, / Urzitoarea Iliadei, ce îşi plânge don-juanul. // Se trântesc, se rup cu ciocul şi mănâncă tăvăleală - / Obosesc. Se naşte-acuma pe-o mânuţă armistiţ. / Dar curând se-ncaier iarăşi. Don-juanul cel pestriţ / Cade-n sânge şi sultanul trâmbiţă pe el cu fală. // Iară dona nu trădează ce-n simţire-i se petrece, / Nu trădează de-i durere, vioşie, nepăsare - / Poate vru să deie preţul părţii cei învingătoare / Şi de-aceea rămăsese ca şi marmura de rece.”

Preoteasa culinară, adică bucătăreasa, ia acum mortul, îl spală «în apă sfântă» şi-l pregăteşte pentru jertfă cu felurite miresme, după care apoi îl frige bine la «focul vetrei sfinte». Palamarul îl duce fierbinte în Olymp, la masa zeilor, unde nimeni nu plânge asupra soartei sale. Iarăşi vin acum în haină umoristică propoziţii schopenhaueriene: „Oare el nu are-asemeni soarta oricărei fiinţe? / Suferinţele unuia bucurii li sunt altora; / Viaţa multora se stinge spre-a hrăni viaţa multora / Şi mâncarea reciprocă e-a istoriei fiinţă. // Bietul rac! De viu l-aruncă ca să fiarbă-n vinul cald. / Câte sufere? - Ce-i pasă celui care nu e rac! / Ce îi pasă păsăruicei ce munceşte pe-un gândac, / Sau păianjenul, ce suge capul muştei de smarald? // Păsăruica ia în sine simţul, gândul dintr-un greier / Ce ucide. Al lui suflet pe-al ei suflet ’navuţeşte. / Şi cucoşul care moare naşte-n cel ce-l mistuieşte, / Cine ştii ce simţ în suflet, cine ştii ce gând în creier.”

În vreme ce sultanul stă închis drept pedeapsă pentru crimă, puicuţa se mângâie cu alţi cocoşi: „Ea învăţa ca să uite. Ca marquisa de Châtelet / Care pe Voltaire bătrânu-nlocui cu Saint-Lambert. / Pentru inima-i vicleană cucoşeii nu se cert, / Căci din tânăr în mai tânăr ’n-academia-i îi ie. // În curând ea pierde-n curte tot al noutăţii farmec, / Nu-i cucoş ce nu-i luase tot ce-o puică poate da, / În curând alte găine al ei nimb l-întuneca, / Cum odat’ l-întunecase pe Harun vizirul Barmeg.”

Părăsită de toţi şi devenind la rându-i bigotă, puica intră în societatea platonică a ascetului Chirilă: „În curând cade pe gânduri, deveni curând bigotă; / Cum se-ntâmplă, din Phrinee deveni călugăriţă. / Limba-i îmbla ascuţită ca la vechea-i protectriţă, / Poiata afuriseşte şi ograda poliglotă. // Şi atunci găinăreasa de căderea-i se îndură, / Despărţi găinărimea cu viaţa imorală / De chilia solitară a puicuţei, ce îşi spală / A trecutului păcate prin asceza cea obscură. // Ea căta societatea părinţelului Chirilă, / A claponului lugubru cu humorul lui de bute. / El iubeşte-n ea ideea frumuseţei cei trecute, / În matrona desflorită vede încă pe copilă. // Ea vedea pe înţeleptul cu-arătare cuvioasă, / Prototipul cucoşimei, pe-al cocoşilor cucoş, / Când cu flori d-oratorie şi cu ochi bisericoşi, / Adâncit platonizează în tiradă somnolentă.”

Filozofia acestei glume amare, care este o paralelă lungă a «motănimei» din Sărmanul Dionis, e îndrăzneaţă în expresii: „Iară voi, ce-n nopţi când luna peste vârfuri de copaci / Ca un scut de-argint răsare, împlând lungile alee / C-umbre negre şi dungi albe - urmăriţi pe vro femeie... // Voi, ce-uniţi toi universul în zâmbirea minţii scurte, / Ce cătaţi gândiri de înger ’n-ochii mari, cari vă par / Două nopţi însprâncenate - vie-vă-n minte măcar / Cum că demonul din ochi-i...” e demonul organelor inferioare. Mihai Eminescu încheie patriarhal şi cu porecla dată lui de Mihail Zamfirescu: „Deci dară, boieri de cinste, că-mi făcui toi boierescu / Mai cu rime, mai cu vorbe, când de samă, când de clacă; / Am ajuns la deciu - mă scarpin - închid cartea mea posacă / Şi cu multă plecăciune vi se-nchină - Minunescu. Poezia a fost publicată în revista Familia din 19 septembrie -1 octombrie 1868, această poezie seînscrie ca început al unei serii de poezii asemănătoare şi conţine deja afirmarea unui misoginism, acărui substanţă şi termeni se vor îmbogăţi continuu până la sarcasmul din Dalila.E posibil ca acest titlu : Amorul unei marmure să-i fi fost inspirat lui Eminescu, cum a sugerat-oBogdan-Duică, de piesa franceză Les filles de marbre a lui Theodor Barriere şi Lambert Thiboust,jucată în 1862 la laşi de o trupă franceză şi reluată în 1863 şi 1868 de trupa Pascali la Bucureşti.Eufrosina Popescu juca desigur un rol în ea. Autorii, voind să dea o replică tezei lui Duimas dinDama cu camelii, susţin că femeile, în ciuda aparenţelor, au o inimă rece, sunt indiferente şi lucide,sunt de „marmură".Poetul, iubind pe una din aceste creaturi marmoreene, îşi exprimă impetuos resentimentul său : elvrea să fie un rege asirian, să fie Satan sau Dumnezeu şi invidiază leul din deşert, oceanul,vânturile, care pot cel puţim să-şi dezlănţuie turbarea.El singur n-are pe nimeni căruia să-i destăinuie iubirea sa nebună : destinul a voit ca el să adore opiatră. Poezia a fost publicată în revista Familia din 19 septembrie -1 octombrie 1868, această poezie seînscrie ca început al unei serii de poezii asemănătoare şi conţine deja afirmarea unui misoginism, acărui substanţă şi termeni se vor îmbogăţi continuu până la sarcasmul din Dalila.E posibil ca acest titlu : Amorul unei marmure să-i fi fost inspirat lui Eminescu, cum a sugerat-oBogdan-Duică, de piesa franceză Les filles de marbre a lui Theodor Barriere şi Lambert Thiboust,jucată în 1862 la laşi de o trupă franceză şi reluată în 1863 şi 1868 de trupa Pascali la Bucureşti.Eufrosina Popescu juca desigur un rol în ea. Autorii, voind să dea o replică tezei lui Duimas dinDama cu camelii, susţin că femeile, în ciuda aparenţelor, au o inimă rece, sunt indiferente şi lucide,sunt de „marmură".Poetul, iubind pe una din aceste creaturi marmoreene, îşi exprimă impetuos resentimentul său : elvrea să fie un rege asirian, să fie Satan sau Dumnezeu şi invidiază leul din deşert, oceanul,vânturile, care pot cel puţim să-şi dezlănţuie turbarea.El singur n-are pe nimeni căruia să-i destăinuie iubirea sa nebună : destinul a voit ca el să adore opiatră.
        

                                      
    Solutia careului: Amorul unei marmure

1
s
2
u
3
f
4
l
5
e
6
o
7
r
 
 
9
s
10
f
11
A
12
t
2
P
 
R
 
E
 
O
 
T
 
 
 
O
 
T
 
E
 
L
 
 
 
I
3
U
 
M
 
 
 
R
 
A
 
Z
 
B
 
U
 
N
 
A
 
R
 
E
4
N
 
A
 
S
 
 
 
T
 
A
 
I
 
N
 
I
 
C
 
A
 
 
5
E
 
 
 
C
 
R
 
E
 
M
 
 
 
E
 
N
 
A
 
 
 
D
 
 
 
S
 
E
 
U
 
 
 
B
 
M
 
T
 
 
 
R
 
A
 
U
7
R
 
E
 
P
 
E
 
D
 
E
 
A
 
 
 
F
 
I
 
L
 
M
8
E
 
C
 
T
 
 
 
A
 
T
 
R
 
A
 
S
 
 
 
U
 
N
9
N
 
O
 
R
 
O
 
C
 
 
 
I
 
C
 
O
 
A
 
N
 
E
10
U
 
L
 
U
 
C
 
 
 
O
 
R
 
I
 
 
 
Z
 
I
 
Z
11
M
 
E
 
 
 
H
 
O
 
R
 
E
 
 
 
V
 
I
 
S
 
E
12
E
 
 
 
G
 
I
 
N
 
G
 
A
 
S
 
U
 
L
 
 
 
U


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu