joi, 17 ianuarie 2013

"AMORUL UNEI MARMURE", de M.Eminescu, in cuvinte incrucisate












Această scăpare a suferinţei mute prin farmecul exprimării este binefacerea ce o revarsă poetul de geniu oamenilor ce-l ascultă.Titu Maiorescu



ORIZONTAL : 1) Calitate în care, în 1868, Eminescu este angajat al trupei de teatru a lui Mihail Pascaly; este anul în care apare şi poezia din titlul nostru, dedicată frumoasei artiste Eufrosina Popescu – Povaţă. 2) Căci te iubesc, copilă, ca zeul nemurirea, / Ca... altarul(neart.)– Iată vine nunta-ntreagă – vornicel e-un grierel, / Îi sar purici înainte cu potcoave de...(Călin-file din poveste). 3) Unitate Militară – Ceea ce oferă soarta: Muribundului speranţa, turbării... / Profetului blestemul, credinţei Dumnezeu(neart).4) Martor principal la cununie – Şi pasu-n urmă zboară c-o... mânie, / Ca un smintit ce cată cu ochiu-ngălbenit.5) Alb-gălbui - Localitate în Rusia (Murmansk). 6) Grăsime – Blocul Muncitoresc-Ţărănesc (veche siglă) – Ce e... şi ce e bine / Tu te-ntreabă şi socoate(Glossă).7) Şi te iubesc, copilă, cum... june– Clişeu. 8) Infecte! – Ademenit– Oştirile-i alungă în spaima îngheţată, / Cu sufletu-n ruină, ... rege-asirian.9) Autorul îşi compară dragostea cu neuitata junie, care iubeşte-n ochi de flăcări al zilelor...– Soarta amară nu-i oferă eroului nimic, doar ...ţi, care mă învenină, / Nimic, doar suvenirea surâsului tău lin(pl.).10) Jgheab – Altă capodoperă eminesciană: De câte... iubito Oază şi ued în Maroc. 11) Mihai Eminescu – Din Făt-Frumos-din-Lacrimă: Îşi puse-n brâul verde un fluier de doine şi altul de...Ai pune pe-a mea frunte în... de mărire / Un diadem de foc.12) De-ar tremura la sânu-mi... tău mijloc.

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1
O
 
2
 
 
3
 
4
 
 
5
E
 
 
 
D
6
 
 
 
7
 
8
 
 
9
 
10
 
 
11
 
 
12
E
 
G
 
 
 
 
 
- REVELATIE -
 
Ce e ambitia ?
 
- cea mai puternica dintre toate pasiunile (Napoleon I)
- nelegiuita femeie a zeilor (M.E.de Montaigne)
- izvor al tristetii (ibidem)
- viciul ce da nastere virtutii (Quintilianus)
- torent ce nu se uita in urma sa (Ben Jonson)

VERTICAL: 1) Eroul, însingurat ca propria-i veşnicie: Eu singur n-am cui... cumplita mea durere Panglicari în ale ţării, care joacă ca funii, / Măşti cu toate de... din comedia minciunii(Scrisoarea III).2) Şi pasu-n ... –ţi zboară c-o tainică mânieAş face al tău zâmbet un... de orgie / Şi lacrimile-ţi mir (pl.).3) Începe fericirea! – Poetul o adoră pe aleasa inimii ca... mâna blândă(neart.).4) La durerea eroului ia parte întregul cosmos, prefigurat, aici, de tumultul norilor: durerea... mugindă, / Gândirile de focRâu în Franţa – Din... de-ar soarbe geniu slăbita mea privire.5) Vârstă - Rugăciunea unui... alt poem nepereche din lirica poetului nepereche – Oneste! 6) Aş pune lege lumii râzândul tău delir, / Aş face al tău... – Directivă din limbajul de programare „Assiris” (inform.). 7) A subjuga – Eroul iubeşte ca vulturul... , /Ca visul pe-un copil.8) Aceeaşi putere asupra sufletului său o are natura: Un ocean se-mbată pe-al vânturilor joc, / Şi norii-şi spun în... – Aici. 9)Nimic decât o rază din faţa ta senină, / Din ochiul tău...– Tip de maşină din Polonia – Evul mediu! 10) Iubeşte-n ochi de......ca spaima un.... 11) Zeitate egipteană – Din poezia La mijloc de codru: Toate păsările ies, / Din huceag de... , / La voiosul luminiş. 12) Şi de-aceea tot ce mişcă-n ţara asta, râul, ramul, / Mi-e prieten numai mie, iară... duşman este(Scrisoarea III) – De ce nu sunt un rege să sfărm cu-a mea durere, / De ce nu sunt Satana, de ce nu-s... , /Să fac să rump-o lume ce sfâşie-n tăcere / Zdrobit sufletul meu.

Dicţionar: ENA, BMT, ECT, ZIZ, RUE, ORG, FSO.

 Prof. Nicolae Vicolov
solutia careului



ALTE CAREURI CU EMINESCU

Consultarea textului





Oştirile-i alungă în spaimă îngheţată,Cu sufletu-n ruină, un rege-asirian,Cum stâncelor aruncă durerea-i înspumată
Gemândul uragan.

De ce nu sunt un rege să sfarm cu-a mea durere,
De ce nu sunt Satana, de ce nu-s Dumnezeu,
Să fac să rump-o lume ce sfâşie-n tăcere
Zdrobit sufletul meu.

Un leu pustiei rage turbarea lui fugindă,
Un ocean se-mbată pe-al vânturilor joc,
Şi norii-şi spun în tunet durerea lor mugindă,
Gândirile de foc.

Eu singur n-am cui spune cumplita mea durere,
Eu singur n-am cui spune nebunul meu amor,
Căci mie mi-a dat soarta amara mângâiere
O piatră să ador.

Murindului speranţa, turbării răzbunarea,
Profetului blestemul, credinţei Dumnezeu,
La sinucid o umbră ce-i sperie desperarea,
Nimic, nimica eu.


 
Nimica, doar icoana-ţi, care mă învenină,Nimic, doar suvenirea surâsului tău lin,Nimic decât o rază din faţa ta senină,
Din ochiul tău senin.

Şi te iubesc, copilă, cum repedea junie
Iubeşte-n ochi de flacări al zilelor noroc,
Iubesc precum iubeşte pe-o albă vijelie
Un ocean de foc.

Din ochi de-ar soarbe geniu slăbita mea privire,
De-ar tremura la sânu-mi gingaşul tău mijloc,
Ai pune pe-a mea frunte în vise de mărire
Un diadem de foc.

Şi-aş pune soarta lumii pe buza-ţi purpurie,
Aş pune lege lumii râzândul tău delir,
Aş face al tău zâmbet un secol de orgie,
Şi lacrimile-ţi mir.

Căci te iubesc, copilă, ca zeul nemurirea,
Ca preotul altarul, ca spaima un azil;
Ca sceptrul mâna blândă, ca vulturul mărirea,
Ca visul pe-un copil.

Şi pasu-n urma-ţi zboară c-o tainică mânie,
Ca un smintit ce cată cu ochiu-ngălbenit,
Cu fruntea-nvineţită, cu faţa cenuşie
Icoana ce-a iubit.
 

Poezia a fost publicată în revista Familia din 19 septembrie -1 octombrie 1868, această poezie seînscrie ca început al unei serii de poezii asemănătoare şi conţine deja afirmarea unui misoginism, acărui substanţă şi termeni se vor îmbogăţi continuu până la sarcasmul din Dalila. E posibil ca acest titlu : Amorul unei marmure să-i fi fost inspirat lui Eminescu, cum a sugerat-o Bogdan-Duică, de piesa franceză Les filles de marbre a lui Theodor Barriere şi Lambert Thiboust, jucată în 1862 la laşi de o trupă franceză şi reluată în 1863 şi 1868 de trupa Pascali la Bucureşti. Eufrosina Popescu juca desigur un rol în ea. Autorii, voind să dea o replică tezei lui Duimas din Dama cu camelii, susţin că femeile, în ciuda aparenţelor, au o inimă rece, sunt indiferente şi lucide,sunt de „marmură". Poetul, iubind pe una din aceste creaturi marmoreene, îşi exprimă impetuos resentimentul său : el vrea să fie un rege asirian, să fie Satan sau Dumnezeu şi invidiază leul din deşert, oceanul, vânturile, care pot cel puţim să-şi dezlănţuie turbarea.El singur n-are pe nimeni căruia să-i destăinuie iubirea sa nebună : destinul a voit ca el să adore o piatră.
Solutia careului: Amicului FI



1
s
2
p
3
i
4
r
5
i
6
t
 
 
8
v
9
i
10
a
11
t
12
a
2
U
 
R
 
M
 
A
 
 
 
A
 
M
 
A
 
 
 
R
 
O
 
D
3
F
 
I
 
I
 
 
 
T
 
R
 
I
 
S
 
T
 
E
 
T
 
E
4
L
 
N
 
 
 
F
 
R
 
A
 
N
 
T
 
A
 
 
 
U
 
S
5
E
 
T
 
C
 
 
 
I
 
S
 
T
 
A
 
 
 
A
 
L
 
E
6
T
 
R
 
E
 
C
 
U
 
T
 
E
 
 
 
R
 
P
 
 
 
A
 
 
 
E
 
 
 
A
 
M
 
E
 
 
 
C
 
E
 
A
 
S
 
 
8
C
 
 
 
C
 
I
 
F
 
 
 
S
 
O
 
A
 
R
 
T
 
A
9
A
 
L
 
A
 
I
 
 
 
C
 
E
 
L
 
 
 
I
 
I
 
C
10
N
 
I
 
L
 
 
 
M
 
U
 
N
 
T
 
E
 
 
 
N
 
E
11
T
 
R
 
E
 
Z
 
I
 
T
 
I
 
 
 
P
 
U
 
S
 
E
12
A
 
A
 
A
 
 
 
G
 
A
 
N
 
D
 
I
 
R
 
E
 
A



 



 



 






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu